Cookie policy

de Zorgboog gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar zorgboog.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u de Zorgboog toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen

Het verhaal van

Gerrie Relou


"Werken in de zorg is een prachtig vak, maar kent ook uitdagingen zoals de toenemende vergrijzing en steeds minder ‘handen aan het bed."

Werkzaam als

Planner

Werkt bij de Zorgboog

Sinds 1994

Locatie

Maak kennis met Gerrie

Werken in de zorg is een prachtig vak, maar kent ook uitdagingen zoals de toenemende vergrijzing en steeds minder ‘handen aan het bed’. Binnen de Zorgboog zijn meerdere verandertrajecten in gang gezet om ook in de toekomst goede zorg te kunnen blijven bieden. Hierbij is het belangrijk om met zorgmedewerkers in gesprek te gaan over zaken als Samen Zorgen, prettige roosters en duurzame inzetbaarheid.

Gerrie heeft twaalf jaar ervaring als planner in de zorg en begeleidt teams tijdens zogenaamde roostersessies. Hierin leert ze hen op een nieuwe manier dienstroosters te maken, die vaak ook beter passen bij de wensen van de individuele medewerker.

“Vaak heb je korte diensten van vier uur waarbij de ochtenddienst druk is en de middagdienst rustiger. Bovendien hebben veel zorgmedewerkers een deeltijdcontract, omdat ze kleine kinderen hebben en/of mantelzorger zijn. Als je bijvoorbeeld 24 uur/week werkt, hoe kom je dan tot een goede rooster zonder al te veel versnipperde uren? Ik denk met de teamleden over dit soort zaken mee, maak het inzichtelijk met voorbeeldroosters en geef ze handvatten om zelf tot oplossingen te komen. Bijvoorbeeld door de zorg meer te spreiden over de dag en langere diensten te maken waardoor een medewerker minder vaak hoeft te komen werken. 

Het mes snijdt aan twee kanten. Enerzijds willen we alle cliënten goede zorg blijven leveren. Anderzijds is het belangrijk dat zorgmedewerkers op een fijne en efficiënte manier hun werk kunnen blijven doen en dat er een goede balans is tussen werk en privé. De situatie is in elk team anders. Ook maakt het een verschil of je in de wijk werkt of op een woonzorglocatie. Belangrijk is dat je medewerkers laat omdenken. Vaak wordt er vanuit gegaan dat cliënten hier niet aan willen meewerken, maar in de praktijk blijkt er na onderling overleg, veel meer mogelijk dan gedacht.”

Hier doen we het voor, wat wordt jouw verhaal­?